Idag klarar vi oss inte utan bilar och det finns ungefär 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige. När det kommer till alla motorfordon (personbilar, bussar, lastbilar, etc.) så finns det drygt 7,4 miljoner motorfordon i trafik. En bil måste vara slitstark och säker, men fortfarande vara lätt nog att navigera och köra. Metall är det givna materialet för att tillverka bilar, men det går att tillverka bilar av olika metaller.
Om du ska köpa en bil måste du inte bara välja vilken metall du vill att bilen ska vara tillverkad av, utan du måste även välja märke och hur den ska försäkras. Kom ihåg att du ska försäkra bilen så fort som möjligt, för du får egentligen bara köra hem bilen från säljaren innan den är försäkrad. Det finns många försäkringar att välja mellan, men visste du att ICA erbjuder bilförsäkringar till fasta priser?
Inom fordonsindustrin är materialvalet ett av de viktigaste valen. Tillverkaren måste välja rätt material för lätthet, säkerhet, ekonomisk effektivitet, livscykel och återvinningsbarhet. När det kommer till försäkringar spelar det ingen roll vilken metall din bil är tillverkad av, utan det går att välja fritt utan att försäkringspremien påverkas. Här är fem metaller som går att tillverka bilar av:
Stål används mest
Stål är det absolut vanligaste materialet som används vid biltillverkning. Idag är nästan alla bilmodeller tillverkade av stål eftersom det är billigt, starkt, lättillgängligt och lätt att bearbeta. Stål kan användas för bilens olika delar som till exempel bromsar, motorn, avgassystem, hjul, chassi och tak.
Stål finns i en mängd olika kvaliteter där lättheten ökar proportionellt med kostnaden för att tillverka delarna och producera materialet. Därför använder biltillverkare ofta mer än en typ av stål under tillverkningsprocessen. Stål av bättre kvalitet används där det behövs mer förstärkning.
Aluminium är rostbeständigt
Aluminium är en annan metall som används inom bilindustrin och den är mycket starkare och lättare än stål. Det är dessutom en metall som är helt motståndskraftig mot rost. Nackdelen med aluminium är att den ofta är svårare att arbeta med och dyrare än stål. Billigare bilar har därför inte mycket aluminium i konstruktionen. Jaguar och Audi är två biltillverkare som förknippas mest med bilar som är tillverkade av aluminium.
Järn var vanligare förr
Järn är ett tungt material som brukade användas förr i tiden för att tillverka bilar. Det berodde framförallt på att det var svårt att hitta andra material med bättre kvalitet och priser. Idag används järn framförallt till mindre delar, eftersom det är ganska tungt och svårt att arbeta med. En del motordelar som verkligen måste hålla länge kan tillverkas av järn, men det är i regel aldrig något chassis som tillverkas av järn. Bonusinformation: visste du att Volvos logotyp är den kemiska formeln för järn och skapades för att associera till den svenska järnindustrin?
Titan är svårt att tillverka
Titan är ett ganska exotiskt material som är extremt lätt, starkt och motståndskraftigt mot korrosion från vittring av saltvatten och kemikalier. Metallen är svår att tillverka och används därför sparsamt i biltillverkning. Den hittas framförallt i avgassystem på sportbilar av en avancerad modell. Jämfört med metaller med samma densitet har titan den högsta styrkan. Det gör materialet till ett perfekt alternativ för att minska den totala vikten och skapa slitstarka delar i lyxbilar som till exempel Porsche.